9, di-wo-do, wat rondscharrelen

30 december 2016 - Antalya, Turkije

Dinsdag ben ik, alleen, na de lunch, met de bus naar het centrum gegaan. Je rijdt 17 km door de stadswijken om daar te komen. Alles ziet er keurig uit, de stad doet niks onder voor europese steden. Alles werkt, is netjes, onderhouden. Gewone, leuke en aardige mensen, weinig  hoofddoekjes. Bussysteem ook met ov-chipkaart die je ergens tegenaan houdt.
Stralend weer, een mooi haventje, mooie oude wijk, die er al was in de Romeinse tijd. Een boottochtje, straatjes, moskeeën, de Romeinse Hadrianuspoort bekeken en in de bazaar rondgelopen. Maar de overdaad aan winkeltjes beneemt me de kooplust.  Zie foto's.
Woensdag de hele dag bij het hotel gebleven. Strandwandeling gemaakt, bij de winkels in de omgeving wat "merk"kleding gekocht, gegeten en gedronken.
Voor donderdag op een dagexcursie ingeschreven. Om 8 uur opgehaald. Naar een verzamelpunt gebracht, waar anderen van de groep, die bij een ander bureautje hadden geboekt, ook waren. Met een grote bus 45 km oostwaarts, naar Manavgat, gebracht. Daar is op dond. een weekmarkt. Veel groenten en fruit, specerijen, vis. Maar helaas heb ik niks nodig van dat alles. Verder 100en stalletjes met "merk"kleding, van alle grote merken. Door de relaxte sfeer had ik nu wel zin om wat te kopen. Dus een paar T-shirts, onderbroeken en zo gekocht. Anderen kochten jassen, sokken, lampen, van alles. Maar je moet ook alles in je bagage mee terugnemen en invoer van namaak is verboden.
Daarna door naar Side, een havenstadje uit de Griekse tijd in de 7e eeuw voor Chr. Later was het een  zeeroversnest, weer later veroverd door de Romeinen, nog later Byzantijns, daarna veroverd door de Arabieren, daarna door de Osmanen. Al die volkeren hebben hun sporen nagelaten: De Griekse  Tempel van Apollo, aan zee, schitterend. Romeinse stadspoort, badhuis, woningen, theater. Byzantijnse kerk op de resten van een tempel, later weer tot moskee omgebouwd.
Alles even mooi en zuiver. Zie foto's.
Terug in het hotel nog in de hamam en sauna geweest.
Op naar de laatste dagen!

1. Yvonne:
    30 december 2016
    Geniet van je laatste dagen in Turkije en een goede reis terug naar Nederland.
  2. Gerard:
    31 december 2016
    Lieve Dick,
    Leuk om je reisindrukken te lezen.
    Je bent meer dan welkon na je terugkeer in Ehv.....
    Steven & Gerard